De første årene.
I år 1888 ble Asbjørn Skalleberg, grunnleggeren av Skalleberg Gartneri, født på gården Søndre Skalleberg i Tjølling. Etter meieriskole i Danmark og praksis som meierist i Gudbrandsdalen, emigrerte han til Canada i 1909 hvor han giftet seg med Helga Halsten fra Gudbrandsdalen i 1911, og drev et meieri.
I år 1920 kom Asbjørn og Helga tilbake til fedrelandet etter 11 år på prærien i Canada. Sammen, med hjelp fra familien, kjøpte de gården Bredholt i Stokke i Vestfold. Gårdsdriften var variert med en relativ stor sauedrift, kyr, slakteri i Horten, samt dyrking av korn, poteter og grønnsaker. Med hest og kjerre distribuerte og solgte de varene på torgene i Horten, Tønsberg, Sandefjord og Larvik.
Skalleberg på Bredholt var tidlig ute med mye. Da det ble investert i en varebil, var det bare tre biler i Stokke; lensmannens, legens og Skallebergs. Bredholt var også blant de første i landet som bygde silo. Starten på familiebedriften var godt igang, og en kultur for nytenkning og utvikling begynte å ta form.
Fra grønnsaker til blomster.
I 1947 ble Skalleberg Gartneri etablert ved byggingen av to veksthus og et arbeidsrom. Veksthusene ble brukt til oppal av grønnsaksplanter og dyrking av tomat og agurk. Brødrene Sverre og Bjarne overtok gården etter far Asbjørn i 1956, og til jul dette året prøvde man å lage Julegleder. 200 stk. ble produsert og alt sammen solgt. Julegledene var en suksess og starten på en blomsterhistorie. Gartneriet begynte snart å utvide seg. Blomsterproduksjonen ble mer og mer viktig, og etter hvert hovednæringen på gården.
Bjarne hadde gått på gartnerskole på Dømmesmoen i Grimstad, og Sverre hadde vært i opplæring til blomsterdekoratør i Århus i Danmark. Sammen drev de gartneriet i 33 harde, men gode år. Kvalitet ble alltid satt i sentrum, og slagordet var «Kvalitet er vår spesialitet.» I oppstarten ble blomstene solgt direkte til forbruker fra torgene, og senere til butikker og hagesentre. På 1960-tallet startet egen salgsrute til kundene i nærområdet. Butikkene kunne nå kjøpe Skalleberg-varen rett utenfor sin egen dør. Gartneriet var blitt en seriøs og forutsigbar aktør i bransjen, som leverte en jevn god kvalitet. Kunden visste hva som kunne forventes.